Volledige gids PAX A77

Voorbereiding en veiligheidstips

Plaatsingstips:
Zorg dat je klanten altijd voldoende privacy hebben bij het invoeren van hun pincode. Plaats de terminal op een manier die inkijk voorkomt.

Veiligheidsrichtlijnen:

  • Houd het apparaat uit de buurt van vocht, olie, direct zonlicht en hittebronnen.
  • Bescherm het apparaat tegen schokken, stof en extreme temperaturen.

Wat zit er in de doos?

In de doos vind je:

  1. PAX A77 betaalterminal
  2. Simkaart
  3. Voedingskabel (USB)
  4. Batterij
  5. USB-lader

Simkaart en batterij plaatsen

De meeste automaten hebben al een simkaart, maar zo niet, volg dan deze stappen:

  1. Trek linksonder bij de inkeping voorzichtig de batterijklep aan het hoekje omhoog.
  2.  Trek het batterijklepje naar boven. Je kan deze nu uit de terminal tillen. Op dat moment is de batterij te zien.
  3. Til de batterij aan de onderkant uit de automaat.
  4. Plaats de simkaart in het apparaat. Zorg dat de chip naar beneden wijst en het schuine hoekje linksboven zit, zoals op de afbeelding te zien is.
  5. Plaats de batterij terug.
  6. Plaats de batterijklep terug door eerst de bovenkant en vervolgens de onderkant vast te klikken. Zo voorkom je dat de uiteindes aan de bovenkant afbreken en de klep het apparaat niet goed afsluit.

Terminal in- en uitschakelen

Zo zet je de A77 aan en uit:

  • Aanzetten: houd de aan/uit-knop 3-5 seconden ingedrukt.
  • Uitzetten: houd de knop ingedrukt en kies Uitschakelen in het menu.

Batterij opladen

Geen batterij = geen betalingen! Laad je A77 als volgt op:

  1. Sluit de voedingskabel aan op de terminal en de USB-lader.
  2. Steek de USB-lader in het stopcontact.
  3. Check de oplaadstatus op het scherm.

PAX A77 gebruiken

  1. Touchscreen: je kan menuopties selecteren door deze aan te klikken op het touchscreen.
  2. Magneetkaartlezer: als een klant wil betalen met behulp van een kaart met magneetstrip, trekt de klant van rechts naar links de kaart naar zich toe, met de magneetstrip naar beneden en naar de terminal toe gericht.
  3. Chipkaartlezer: als een klant wil betalen met een chipkaart, steekt de klant de kaart met de chip naar boven toe gericht onder in de terminal.
  4. Contactloze kaartlezer: als een klant contactloos wil betalen, kan dat door de pas of telefoon aan de achterkant bij de contactloze lezer te houden.

Wifi instellen

Je A77 verbinden met een wifinetwerk:

  1. Beweeg met je vinger op het startscherm, van boven naar beneden.
  2. Swipe het scherm naar beneden. Houd het wifi icoontje, links bovenin, even ingedrukt.
  3. Zet wifi ‘Aan’ door het schuifje naar rechts te bewegen.
  4. Selecteer het gewenste wifinetwerk.
  5. Vul het wachtwoord in.
  6. Klik op Verbinden.
  7.  Het wachtwoord wordt gecontroleerd.
  8. Het IP-adres wordt opgehaald.
  9. Je PAX A77 is verbonden met het wifinetwerk. Keer terug naar het startscherm door op het O in de navigatiebalk te klikken.

Bekijk eventueel ook onze videohandleiding: NederlandsFrans.

Liever mobiel? Gebruik 4G met de simkaart.

Bekijk de videohandleiding!

Invoermethode van bedragen instellen

Je kan de invoermethode van betalingen aanpassen van eurocenten naar euro’s en andersom. Standaard staat de betaalautomaat ingesteld op eurocent.

  1. Als je de SalesPoint app nog niet geopend hebt, open je deze. Klik linksboven op de drie lijntjes.
  2. Kies voor Instellingen.
  3. Kies voor Numpad-indeling.
  4. Kies voor de gewenste instelling: Eurocent. De laatste twee cijfers komen automatisch achter de decimaal te staan.
  5. Kies voor de gewenste instelling: Euro. Alles dat je invult komt voor de decimaal te staan, je voert handmatig de decimaal in.

Taal instellen

Om de taal van het toestel te wijzigen dien je onderstaande stappen te volgen:

  1. Kies voor Instellingen.
  2. Geef het wachtwoord pax9876@@ in en druk op OK.
  3. Scroll in het menu en kies voor Systeem.
  4. Kies Talen en invoer.
  5. Kies Talen.
  6. Druk op + Een taal toevoegen.
  7. Kies de gewenste taal.
  8. De taal verschijnt nu in de lijst met Taalvoorkeuren. Druk op rechts naast de gewenste taal en sleep de taal naar boven zodat die op de eerste plaats terecht komt. Druk onderaan het scherm op O om terug te keren naar het bureaublad. Alle apps staan nu in de gewenste taal.

Dagafsluiting uitvoeren

De SalesPoint app houdt je dagtotalen bij. Wanneer je een dagafsluiting uitvoert in de SalesPoint app, sluit je de betaalperiode en start je direct een nieuwe periode op. Op het rapport van de dagafsluiting worden de totalen van de afgesloten periode weergegeven.

  1. Als je de SalesPoint app nog niet geopend hebt, open je deze en klik je linksboven op de drie lijntjes.
  2. Klik op Dagafsluiting.
  3. Sluit de dag af door op de groene knop te klikken.
  4. De dagafsluitingen volgen elkaar op in volgnummer.
  5. De dagafsluiting is geslaagd! Klik op Doorgaan.
  6. Na Sluit dag af keert de SalesPoint app terug naar het beginscherm, de totalen staan weer op nul.

Transactiesoorten aan- of uitzetten

In de SalesPoint app is het mogelijk om de transactiesoorten (betalingstypes) aan of uit te zetten. Hieronder lees je hoe dat werkt.

  1. Als je de SalesPoint app nog niet geopend hebt, open je deze en klik je linksboven op de drie lijntjes.
  2. Klik op Instellingen.
  3. Klik op Extra betalingstypes.
  4. Je kan de transactiesoorten aan- of uitzetten door het schuifje naar rechts of links te bewegen. Ga naar Start transactie door bovenin het scherm op < te klikken.
  5. Klik op Start transactie.
  6. Voer een bedrag in.
  7. Klik op de “…” linksonder voor meer transactiesoorten.
  8. Kies hier uit Terugbetalen, Reserveren of Afrekenen.
  9. Als je Reserveren hebt uitgezet dan kan je alleen Terugbetalen en Afrekenen.
  10. Als je Terugbetalen hebt uitgezet dan kan je alleen Reserveren en Afrekenen.
  11. Heb je Terugbetalen en Reserveren uitgezet dan kan je alleen Afrekenen.

Beschrijving/naam toevoegen aan transactie

Wil je aan een transactie een beschrijving of een naam toevoegen dan is dit mogelijk. Dat is handig wanneer je transacties wil terugzoeken in het transactieoverzicht.

  1. Toets het totaalbedrag van de transactie in. Klik op het formulier rechts bovenin naast het bedrag.
  2. Vul een beschrijving in van de transactie.
  3. Klik op Toevoegen. De beschrijving wordt nu gekoppeld aan je transactie.
  4. Er staat nu een groen vinkje bij het formulier icoontje. Klik op Afrekenen of op de “…” om een andere transactie uit te voeren.

Transacties zoeken

Je kan niet alleen zoeken naar een omschrijving van een transactie, maar ook zoeken op bedrag, datum of reserveringscode.

  1. Als je de SalesPoint app nog niet geopend hebt, open je deze en klik je linksboven op de drie lijntjes.
  2. Klik op Transacties.
  3. Klik rechtsboven op het vergrootglas om je transactie te zoeken.
  4. Er zijn vier mogelijkheden om een transactie te zoeken. Klik op Via beschrijving.
  5. Vul je omschrijving in die je aan de transactie hebt gegeven. Klik op Transactie zoeken.
  6. Via bedrag zoek je naar het transactiebedrag.
  7. Vul het bedrag in waar je naar wil zoeken. Klik op Transactie zoeken.
  8. Via datum zoek je op de transactiedatum. Klik op het icoontje van de kalender om de transactiedatum te vinden.
  9. Vul de datum in waar je naar wil zoeken. Klik op Transactie zoeken.
  10. Bij Zoek reservering krijg je een scherm. Klik één van beide keuzes aan.
  11. Scan de QR-code op de bon van de klant.
  12. Vul de reserveringscode in.
  13. Klik op Transactie zoeken.
  14. Wanneer een zoekopdracht geen resultaten oplevert, dan krijg je een leeg scherm. Klik op Opnieuw proberen als je een nieuwe zoekactie wil starten.

Betaling starten

Zo werkt het:

  1. Open de SalesPoint app.
  2. Je komt op het scherm Start Transactie terecht.
  3. Tik het totaal bedrag van de transactie in. Klik vervolgens op de knop Afrekenen.
  4. Wanneer de betaling is verstuurd, verandert het display. Zo kun je zien bij welke betaalstap de klant zich bevindt. Klik op KIES KAART .
  5. De klant houdt zijn betaalkaart tegen het apparaat (contactloos) of steekt de kaart in de chiplezer.
  6. De klant voert zijn pincode in.
  7. De klant verwijdert de betaalkaart.
  8. De betaling is akkoord.
  9. Je keert terug naar het medewerksscherm. De bon wordt geprint. Klik op klant bon mailen als je de bon naar de klant wil sturen of kies nieuwe transactie.
  10. Heb je gekozen voor klant bon mailen, voer dan het e-mailadres van de klant in en verstuur de bon.
  11. Je krijgt de melding dat de bon naar de klant is gemaild enkele seconden in beeld. Klik op nieuwe transactie starten. Opnieuw proberen of Klaar.
  12. Is de transactie niet gelukt, dan krijg je de “Mislukt” melding te zien. Klik op Opnieuw proberen of Klaar.

QR-betaling via mobiel

Voor een terugbetaling is het niet nodig dat je de pas van de originele betaling gebruikt. Het bedrag wordt na een terugbetaling gestort op de rekening van de pas waarmee de terugbetaling wordt uitgevoerd.

  1. Als je de SalesPoint app nog niet geopend hebt, open je deze. Klik vervolgens linksboven op de drie lijntjes.
  2. Toets het totaalbedrag van de transactie in.
  3. Klik vervolgens op de knop Afrekenen.
  4. Een blauw scherm verschijnt. De handelaar kan op dit moment het toestel aan de klant aanbieden. De klant drukt onderaan het scherm op de QR-button.
  5. De klant scant de QR-code met zijn/haar smartphone en rondt de betaling af.
  6. Kies de optie Klant bon mailen als je de bon naar de klant wilt sturen. Kies Nieuwe transactie starten om een
    volgende transactie te starten.

Voor vragen of hulp kun je altijd terecht bij onze supportafdeling – we helpen je graag verder!

Contacteer ons

Terug naar overzicht